21. januari, 2015 Kommentarer inaktiverade för SJ Da 941
SJ Da 941

Under 1950-talet utökades antalet elektrifierade banor samtidigt som flera av SJ äldsta ellok var i behov av genomgripande renoveringar eller utbyte. Man valde att satsa på en moderniserad version av koppelstångsloket typ D som utgjort stommen i lokparken sedan 1925 med 333 levererade exemplar. Da-loken hade sålunda nyheter som rullager, nya kontaktorer, nya huvudbrytare, centralsmörjning och kunde lätt fås att byta axeltryck mellan huvudlinjernas tillåtna 17,5 ton till sidobanornas 15 ton. De hade däremot inte sina föregångares goda gångegenskaper i kurvor utan blev ökända för att slita både spår och flänsar. Detta fel rättades så småningom till och loken kunde ses i alla slags tåg fram till 1990-talets början. Da 941 är det sist levererade loket och har den ovanliga historien att ha återgått i kommersiell tjänst från att ha varit museilok. Det tillhörde firman NetRail, var stationerat i Nässjö och NJ sörjde för underhållet. Sedan dess har NJ köpt loss loket från NetRail och använder det emellanåt i trafik.

Bilden visar loket under NetRail-tiden snövintern 2009. Loket är intryckt på ett av dieselspåren för skottning av taket för att undvika kortslutning när man tar upp strömavtagaren.

Tillverkningsår: 1957
Tillverkare: ASEA
Största tillåtna hastighet (STH): 100
Vikt (ton): 80